Nieuwste onderwerp

Dromenvanger

Vandaag is het de derde dag dat Riemer afwezig is. De eerste twee dagen dat Riemers tafel leeg bleef, besteedden weinig klasgenoten daar aandacht aan. Alleen in de pauze misten ze hem even, bij het maken van de voetbalteams. Riemer was de vaste keeper. Zijn armen en benen maakten een vroege groeispurt door. Als enige kon hij zonder een stap te hoeven zetten bij alle hoeken van het doel.

De juf opent de dag anders dan ze normaal gesproken doet. Er komt geen krant tevoorschijn uit haar tas. Meteen heerst er alertheid in de klas. De vorige keer dat het Krantenkletskwartiertje achterwege bleef, vertelde de juf dat meester Joep een tijdje niet naar school kwam, omdat zijn zoontje doodgeboren was.
Zelfs tafelgroep Jupiter houdt zich stil. De vijf aaneengesloten tafels worden door klasgenoten Planeet Wild genoemd. Troy is de leider van het tafelgroepje. Hij doet groep zes over en is de oudste van de klas. Hij en de andere vier jongens van Planeet Wild verstoren dagelijks de les en draaien het kraantje van de wc dicht. Op het schoolplein wordt Troy gevreesd door kinderen uit de lagere klassen, maar ook zeven- en achtstegroepers ontlopen hem liever. Iedereen kent Troys dreigende blik, het is zijn handelsmerk. Zodra er iemand in zijn buurt komt die hem niet bevalt, spert hij zijn mond open en laat zijn tanden hard op elkaar klappen. Soms doen de andere Jupiterjongens met hem mee, maar alleen als Troy daar toestemming voor geeft.

‘Ik heb vervelend nieuws over Riemer,’ zegt de juf. Automatisch gaat de blik van een groot deel van de klas naar Riemers tafel. De stoel staat strak tegen het tafelblad geschoven. Op de binnenzijde van de houten rugleuning zijn de stickers zichtbaar die Riemer er stiekem opplakte. Alleen op hun schriften mogen ze tekenen en stickers plakken. Als de juf ziet dat je spullen van school bekladt moet je de rest van de week tijdens de korte pauze alle etiketten op de schoolmelk plakken. Riemer werd niet op heterdaad betrapt en beweerde dat iemand anders het had gedaan. Iedereen in de klas wist dat hij het zelf was geweest, maar niemand verklikte hem. Als je eenmaal hebt geklikt, weet de hele school dat je een klikspaan bent en vertrouwt niemand je meer.
‘Riemer is twee dagen geleden verdwenen,’ gaat de juf verder, ‘Hij is ’s nachts ontvoerd door een droom en niet meer teruggekomen.’ Er klinken kreten van ontzetting. Sommige kinderen kijken naar de juf alsof ze hen een andere verklaring verschuldigd is .
‘De ouders van Riemer vroegen mij in de klas te vragen of iemand iets heeft gemerkt aan Riemer de dagen voor zijn verdwijning. Of dat je hem iets hebt horen zeggen of hebt zien doen.’ In het Saturnusgroepje, de groep met Riemers lege tafel, wordt onrustig met voeten over de vloer geschoven. Het feit dat Riemer bij hen hoort te zitten, maakt haast dat ze van zichzelf verwachten meer te weten. Riemers directe tafelbuurvrouw haalt onbeholpen haar schouders op. De anderen wisselen wat glazige blikken met elkaar. In de andere hoek van het lokaal wordt voorzichtig een vinger opgestoken. ‘Sosha,’ zegt de juf hard. Haar stem automatisch in de modus dat het boven rumoer moet kunnen uitkomen. ‘Je wil iets zeggen,’ gaat ze snel op passend volume verder. Sosha knikt. Ze vergeet haar vinger naar beneden te doen. De vleugels van de vlinderclipjes in haar haar wiebelen met het schuddende hoofd mee. Het zijn vlinders die in het echt niet voorkomen. De vleugels zijn turquoise met roze glitter, alsof ze bedekt zijn met een laagje suiker.
‘Riemer en ik hebben gepraat over onze dromen,’ zegt Sosha, ‘omdat we allebei nachtmerries hadden.’ Het meisje naast haar trekt Sosha’s arm naar beneden. Een enkele seconde kijkt Sosha verbaasd naar haar hand, alsof ze niet begrijpt waar die vandaan komt. Dan laat ze hem van tafel glijden en gaat er opzitten. ‘Vertelden jullie elkaar over jullie nachtmerries?’ vraagt de juf. Sosha knikt. De suikervlinders fladderen zonder op te vliegen.

*

Als de laatste leerling het lokaal uit is, doet de juf de deur dicht en loopt terug de klas in. Sosha ziet er verloren uit tussen de lege tafels. Zodra er minder leerlingen zitten dan dat er tafels zijn, vindt ze de kinderen iets treurigs krijgen. Zelf wilde ze thuis ook nooit een eettafel voor meer dan vier personen. Een aantal plekken dat gelijk is aan het aantal bewoners. Toen haar twee dochters het huis uit waren, kreeg ze haar man zo ver de tafel door te zagen. De andere helft verhuisde naar boven, naar het washok. De voorraad wasmiddel staat erop en eronder gooien ze de vuile was. ‘Vind je het niet erg om even te praten,’ vraagt de juf en gaat aan de kopse kant van Sosha’s tafel zitten. Sosha schudt haar hoofd.
‘Ik vind toch alleen de grote pauze leuk.’ Vrijwel alle klassen hebben de korte pauze tegelijkertijd. Op groep 1 en 2 na, loopt iedereen dat kwartier buiten rond. Anderhalf jaar terug breidde de school uit. Het gebouw kreeg een aanbouw met drie extra lokalen. Het schoolplein werd niet groter en moest zelfs een stuk inleveren. Er kwamen nieuwe schommels waar elke pauze heibel over is.

‘Die nachtmerries, Sosha, heb je die nog steeds?’
‘Ik niet meer,’ antwoordt Sosha.
‘Dat slaapt vast veel fijner.’
Even krullen Sosha’s lippen zich tot een glimlach, daarna vormen ze terug in een strakke streep. De juf ziet dat ze af en toe aan de binnenkant op een van haar mondhoeken bijt. ‘Had Riemer nog wel last van nare dromen?’
‘Ja.’ Sosha wurmt haar andere hand onder haar rechterbil. Nu pas zit ze recht. Het gevoel in haar linkerhand is weg, maar dat is niet erg. Na de pauze gaan ze lezen en heeft ze haar hand niet nodig om te schrijven.
‘Vertelden jullie elkaar waar de nare dromen over gingen?’
‘Ja. En soms tekenden we ze. Dat was Riemers idee. Hij zei dat de monsters uit mijn droom op papier veel minder eng zouden zijn.’
‘Was het zo?’ vraagt de juf.
Sosha knikt overtuigd.
‘En wat tekende Riemer?’
‘Dat wilde hij nooit laten zien,’ antwoordt Sosha. Wanneer ze gingen tekenen, zette Riemer een boek als muur om het papier. Als ze klaar waren, vouwde hij zijn tekening op. Het papier wist hij zo vaak op te vouwen dat het de grootte had van Bubbelicious kauwgom. ‘In zijn dromen wilden ze hem altijd meenemen, vertelde hij.’ Sosha verlegt haar gewicht van de ene bil naar de ander. Ze heeft iets weg van een wankelend gebouw.
‘Zei Riemer niet wie dat deden?’ vraagt de juf.
‘Nee.’ Resoluut stopt Sosha met het gewiebel. ‘Gewoon zijn dromen.’ Ze haalt haar handen onder haar billen vandaan en legt ze op schoot. De naadlijnen van de kontzakken staan in haar huid gedrukt. ‘Ik zei dat ik van mijn ouders heb geleerd nooit met vreemden mee te gaan en dat hij daaraan moest denken voor hij ging slapen.’
‘Daar hebben je ouders helemaal gelijk in,’ zegt de juf en geeft Sosha een kneepje in haar schouder.
Sosha blijft naar haar handen kijken. ‘Weet je wat Riemer vertelde?’ Ze wacht niet op antwoord van de juf. ‘Hij vertelde dat het geen vreemden waren in zijn dromen. En toen zei ik dat het dan misschien andersom werkt.’ Ze schuift beide handen terug onder haar billen en verandert weer in een wankel gebouw.

« terug naar blog

Reageer

Mijn ABC

67, Asperges, Audiotranscriptie, Badparels, Bedankt, Bezuinigingen, Biljartworm, Boontje, Borrelhapje, Bovenlijn, Bretels, Broertje, Brouwerij, Cederhout, Colloquium (1), Colloquium (10), Colloquium (11), Colloquium (12), Colloquium (2), Colloquium (3), Colloquium (4), Colloquium (5), Colloquium (6), Colloquium (7), Colloquium (8), Colloquium (9), Converseren (1), Converseren (2), Dilemma, Excuus, Gember, Getuige, Glijbaanvoorglijder, Gordijnstof (1/5), Gordijnstof (2/5), Gordijnstof (3/5), Gordijnstof (4/5), Gordijnstof (5/5), Groei, Handlezing, Herinneringsdictator, Hond, Huig, Huismus, Jachtgebied (1), Jachtgebied (2), Jachtgebied (3), Jachtgebied (4), Jachtgebied (5), Kieuwen, Krantendakje, Leesbevestiging, Lifter, Minkukel, Moeder (1/3), Moeder (2/3), Moeder (3/3), Motel (1/2), Motel (2/2), Nieuwjaar, Ooggetuigenverslag, Pacman, Pisa, Plantenkoningin (1/3), Plantenkoningin (2/3), Plantenkoningin (3/3), Proefpersoon, Rattenvlieger (1/3), Rattenvlieger (2/3), Rattenvlieger (3/3), Rechtszaak, Rotzooi, Rozijn, Ruimtereis, Steenvrucht (1/2), Steenvrucht (2/2), Straatjutter ( 1 (5/6) ), Straatjutter ( 1 (6/6)), Straatjutter (1 (1/6) ), Straatjutter (1 (2/6) ), Straatjutter (1 (3/6) ), Straatjutter (1 (4/6) ), Straatjutter (2), Straatjutter (3), Straatjutter (3) update 1, Straatjutter (3) update 2, Straatjutter (3) update 3, Suikerspin, Tasman, Tranentrekker, Triangel, Vis, Voorhoofdcirkels, Voorportaal, Voorzetseltheorie, Vrolijk, Walvisparochie (1), Walvisparochie (2), Walvisparochie (3), Walvisparochie (4), Walvisparochie (5), Walvisparochie (6), Wasbeer, Wintertenen, Woekering, Woestijnkoorts, Zaterdag, Zeemacht, Zegeningen, Zoon,

Wat lees ik?

de krant, Elvis Peeters, Niccolò Ammaniti, Arnon Grunberg en medische boeken

Wat luister ik?

Damien Rice, Angus and Julia Stone, Jake Bugg, Mogwai en Bach (bij voorkeur de cello suites)

Wat kijk ik?

NPO documentaires, arthouse films

Quote

It's raining cats and dogs and I have a rabbit.