Nieuwste onderwerp

Telemarketing

‘Met Van der Horst’ —  ‘Dag meneer, goed dat ik u spreek. Ik ben Samira van Het Leven en ik bel voor uw abonnement.’ — ‘Abonnement?’ — ‘Bent u tevreden met Het Leven?’ — ‘Ehm’

‘Ik heb namelijk een mooi aanbod. U weet waarschijnlijk dat uw proefabonnement binnenkort afloopt’ — ‘Wacht, proefabonnement?’ — ‘Ja, bijna 24 jaar geleden is die aan u cadeau gedaan door een zekere mevrouw Van der Horst.’ — ‘Mijn moeder.’ — ‘U zegt het.’

‘En dat aanbod?’ — ‘Fijn om te horen dat u zo enthousiast bent, meneer. De hele formule van Het Leven is vernieuwd. Naast een dagelijkse editie hebben we ook gepersonaliseerde thema-edities, zoals Studeren & Carrière en natuurlijk Modern Love die u eerder dit jaar heeft ontvangen.’

‘Heb ik die gekregen?’ — ‘Als het goed is wel, meneer. U woont nog steeds op de Smitsstraat?’ — ‘Daar noem je wat. Ik ben inmiddels drie huizen en twee steden verder.’

‘Wat vervelend om te horen! Toch goed om dit te weten: alle teruggezonden Levens worden doorgestuurd naar willekeurige abonnees. Het Leven heeft het beste voor met het milieu.’ — ‘Dus nu heeft iemand anders een Modern Love?’ — ‘In ieder geval niet u, meneer.’ — ‘Oh’ — ‘Het Leven is ook leuk als momentje voor uzelf.’

‘Dus dat aanbod’ — ‘Dankzij trouwe steun van leden als u hebben we een getalenteerd team samen kunnen stellen. We hebben bijvoorbeeld die leuke restaurantrecensent van die ene podcast ingehuurd.’

‘Maar…’ — ‘Daarom bieden we ook een vernieuwd snacksegment. Heeft u de Booster al geprobeerd? Dat is een frikandel met Redbull erin, hahaha!’

‘Huh, wa…’ — ‘Verder zijn onze digitale platformen opgefrist. Het Leven biedt nu vriendensynchronisatie aan tussen diverse online kanalen. We experimenteren daarnaast met augmented reality lenzen die een babyalpacafilter toevo…’

‘Hebben jullie ook een digitaal abonnement doordeweeks, met de volle hap van Het Leven in het weekend?’ — ‘Helaas niet, meneer, zoals altijd geldt bij Het Leven: alles, of niets.’

‘Aha’ — ‘En als u nu verlengt, krijgt u er een linnen tasje bij met, haha, de LP De Leven van Sef!’

‘Ik weet niet of ik daar tijd voor heb, Samira.’ — ‘Jammer, meneer, maar ik snap het. Iedereen kent natuurlijk wel wat mensen die het abonnement hebben opgezegd. Mag ik u toch wat vragen?’ — ‘Altijd, Samira.’

‘Hoe ziet u dan uw toekomst voor zich, zo zonder Het Leven?’

‘…’

‘Meneer van der Horst?’

‘…’

‘Fijn om u te horen denken, meneer. Het abonnementsgeld wordt automatisch geïncasseerd van uw rekening. Wat is uw huidige adres?’

‘…’

‘Bedankt, dat is dan ook weer bijgewerkt. De tas en de plaat komen naar u toe. Tot slot ben ik wettelijk verplicht u te wijzen op uw rechten in telemarketing. Blijf aan de lijn voor het bandje!’

« terug naar blog

One response to “Telemarketing”

  1. Lesley Jacobs

    Interessant stukje met een interessante onderliggende gedachte die je toch wat ongemakkelijk doet voelen. Ook mooi hoe je het doordouwende gescripte gesprek van een telemarketeer hebt aangevuld met wat casual talk. Goed gedaan.
    En jouw stukje geeft me weer inspiratie om zelf ook weer wat te schrijven over een telemarketeer :)

Reageer

Wat lees ik?

West van Walter van den Berg

Wat luister ik?

Janelle Monáe, Fresku, Seu Jorge

Wat kijk ik?

The Young Pope, Aquarius, Shownieuws

Quote

"Ik weet ook niet hoe de mens precies werkt, maar ik denk dat we er meer mee kunnen." - Etgar Keret