Nieuwste onderwerp

Rattenvlieger (3/3)

‘Je stinkt,’ zegt Gellert nog voordat Ati hem goed en wel op zijn rug heeft gehesen.
Her en der voelt Ati het oude knokige lichaam door zijn kleding prikken.
‘Ik heb net gedoucht.’
‘Dan douche je niet goed.’
Ati trekt Gellert aan zijn armen nog iets hoger op zijn rug. De oude man weigert mee te geven om het hem wat te verlichten. De duivenpoten kluwen zich tegen zijn gezicht.
‘Gellert, de tas, kun je-’
‘Laat me niet vallen, Ati Kalman Chef Rattenvlieger. Ik neem je mee de afgrond in,’ tettert Gellert in zijn oor.

Ati twijfelt er niet aan dat Gellert zich onlosmakelijk aan hem zal vastgrijpen. Wellicht dat de poten zijn wang nog openrijten voor ze op het beton van de portiekvloer klappen. Aan een trapleuning vindt Ati geen houvast. De vorige bewoners hebben die weggehaald. Mannen hingen de lingerie van hun dochter aan de leuning. Ze scheen haar lingerie vaak te vergeten.
‘We zijn boven, Gellert.’
‘Ik ben een oud man, oud en gebroken,’ murmelt Gellert.
Pas bij de fauteuil voelt Ati dat Gellert zich van hem losmaakt. De plastic tas schuurt langs zijn nek. Een van de duiven blijft met een teen aan zijn kraag haken. De vogel hangt als een slappe pop in Ati’s nek.
‘Gellert, verdomme.’
Uit de tas graait Gellert de andere duif en haakt het eveneens in de kraag. ‘Je trui is lelijk.’

*

‘Je gaat het vanavond druk krijgen.’
Sasa van de overkant drentelt wat langs het keukenblok. Op haar hoofd heeft ze nog een handdoek geknoopt. De geur van sandelhoutshampoo mengt zich met die van gebraden duif. Elke keer als Sasa vlak langs Ati loopt, houdt hij zijn adem even in. De shampoo combineert misselijkmakend met gebraden vlees. Ati vindt Sasa’s shampoo zonder gebraden vlees ook smerig ruiken. Na haar eerste douchebezoek zei hij dat ze zijn douchespullen mag gebruiken, maar die vrijgevigheid zei ze niet te kunnen accepteren. Het zou schelen als de kinderen met hun pasgewassen lijfjes klaar zouden zijn. De shampoo die zij gebruiken stinkt niet.
‘Dan weet jij meer dan ik,’ antwoordt Ati.
‘Hierover wel ja, en over hypnose.’
Sasa heeft zich sinds haar vijftiende toegelegd op de leer van het hypnotiseren.
‘Vast over nog meer dingen,’ zegt hij.
‘Ik denk het niet, ik ben best dom.’
‘Dat klopt,’ zegt Gellert vanuit zijn fauteuil.
‘Jij slaapt, Gellert,’ snauwt Sasa zonder de oude man een blik waardig te gunnen.
‘Ja, ik slaap,’ zegt Gellert en legt zijn hoofd weer op de leuning.
In het kamerlicht glimmen zijn lippen nog van het vet. Gellert zegt niet te begrijpen dat mensen hun lippen schoonvegen na het eten. ‘Drie uur later kun je nog steeds genieten van je gebraden duifjes.’

‘De nieuws bombersclub gaat op schemeringsjacht vandaag.’
‘Aha, ze gaan weer op pad.’
‘Stelletje amateurs zijn het,’ klinkt er vanuit de fauteuil.
‘Jij slaapt, Gellert!’ Er spatten speekseldruppeltjes uit Sasa’s mond.
Gellert stoot een rochelend geluid uit en maakt gebaren van verstikking. Geïrriteerd beent Sasa de kamer uit. Schel kindergegil vult het appartement zodra ze de badkamer binnengaat. Ati haalt hoofdschuddend een bak duivenpaté uit de koeling. Tevreden ruikt hij aan de roze[1] substantie. De gedroogde abrikoosstukjes doen hem denken aan sproeten. ‘Mijn paté heeft sproeten,’ zegt Ati zonder zich op te richten van de bak.
‘Mijn eerste vriendinnetje had sproeten,’ antwoordt Gellert.
‘Nu niet meer?’
‘Geen idee, ze is dood.’
Ati kijkt naar Gellert, maar die blijft in zijn duthouding zitten.
‘Wil je paté met sproeten?’
‘Graag, Ati Kalman Chef Rattenvlieger, erg graag.’

Met een ijslepel schraapt Ati een eerste bol paté van de bovenkant en kwakt die op Gellerts bord. In de resten portsaus en braadvocht heeft het iets weg van een surrealistisch eilandje. Hij wil Gellert er op wijzen, maar die houdt zich nog steeds slapende. De rest van de paté schept Ati bol voor bol in pommade blikjes. Het zijn de meest ideale klein verpakkingen. Er past exact één schep paté in. Sasa nam er voorheen teveel mee. Imre, haar stiefzoontje smeerde een half blikje per dag in zijn haar voor de perfecte vetkuif[2]. Ze zei Ati andere patéliefhebbers er blij mee te maken. Nu gebruikt ze de laatste blikjes angstvallig opnieuw. Imre schoor twee weken geleden zijn hoofd kaal en beweert nooit meer haar op zijn hoofd toe te laten[3].

*

Imre komt in een ridder badponcho de woonkamer in rennen. De capuchon van de poncho heeft hij over zijn hoofd getrokken en het badstoffen vizier bedekt de helft van het jongensgezichtje.
‘Buurman! Mag ik een duivenpootje?’
‘Vraag buurman Ati niet om eten, onbeschoft joch!’
Sasa stormt de badkamer uit. ‘Je hebt net liters douchewater verbruikt.’ Ze geeft Imre een tik tegen het achterhoofd.
‘Ik douche zelf niet veel,’ sust Ati en knipoogt naar Imre.
‘Geef hem geen knipoog, Ati, en geef hem geen eten.’
Met dezelfde wilde pas verdwijnt Sasa weer naar de badkamer.

Ati kijkt naar de kleine badstofridder voor zich. Meer dan een schalks lachje kan hij door de poncho niet zien.
‘Ja, lach maar om je eigen onbeschoftheid,’ zegt hij.
‘Ik lach om u!’
‘Nog erger. Je stopt wel met lachen als ik van jouw benen duivenpoten maak.’
‘Nee hoor! Want dan kan ik mijn eigen benen kluiven.’  Imre stort zich op de grond en hapt naar zijn eigen voet.
Het doet Ati denken aan de epileptische aanvallen van zijn nichtje.
‘Heeft u echt geen duivenpootjes?’ vraagt Imre.
‘Sorry knul,’ Aan de armen trekt Ati zijn buurjongetje overeind. ‘alle duiven zijn gepureerd.’ Hij trommelt op de pommade blikjes. Imre stoot een salvo aan kotsgeluiden uit.
‘Je eigen duiven vangen, dat is wat je moet doen. Met die kinderhandjes van je, de nek omdraaien.’
Geschrokken kijkt Imre Gellert aan. Zijn vrienden op school zeggen dat Gellert een enge man is; dat hij gevaarlijk is. Imre heeft Gellert steeds slapend in de fauteuil aangetroffen. Slapende mensen vindt hij niet eng. In een film zag hij Dracula slapen en die vond hij zelfs niet eng. Als zijn vrienden Gellert hebben horen praten, zal hij ze niet meer uitlachen. Gellerts stem klinkt gevaarlijk, heel kil en krakerig. Imre zou nooit meer praten als hij zelf zo’n stem zou hebben.

‘Ik durf geen duiven dood te maken.’ Imre is haast niet hoorbaar.
Gellert lacht schamper en maakt een wegwerpgebaar. ‘En daar moeten we de oorlog[4] mee winnen.’
‘Er komt geen oorlog,’ zegt Ati als hij het bange gezicht van Imre ziet.  ‘Kom morgen maar even langs, dan houd ik een paar pootjes voor je achter.’
Met de schemerjacht worden er meer duiven afgemaakt dan er gegeten worden. De laatste keer kwam de zoon van de tandarts met elf duiven aanzetten. In Ati’s appartement liep hij een ereronde, de duiven hingen aan een stok die hij als een knapzak over zijn schouder droeg. Na een buiging zei hij vegetarisch te zijn en vertrok naar huis.
‘Dank u wel, buurman Ati.’
Imre maakt weer een duikeling naar de grond. Op de keukenvloer maakt hij een sneeuwengel.
‘Buurman Ati Kalman Chef Rattenvlieger, is het voor jou, meneertje!’ brult Gellert ‘Ati Kalman Chef Rattenvlieger.’


[1] RAL 2012, ook wel zalmoranje

[2] Als driejarig jochie zag Imre in de kroeg van zijn vader een Elvis Presley imitator het nummer Jailhouse Rock zingen en eiste dat zijn moeder elke ochtend zijn haar in zo’n zelfde kuif te modeleren.

[3] Dit heeft niks te maken met enige vorm van afvallig zijn tegenover Elvis Presley.

[4] Er is verdeeldheid over of Gellert met de oorlog de strijd tegen de toeristenplaag bedoelt of dat hij onverwerkte trauma’s heeft overgehouden aan De Opstand.     

« terug naar blog

Reageer

Mijn ABC

67, Asperges, Audiotranscriptie, Badparels, Bedankt, Bezuinigingen, Biljartworm, Boontje, Borrelhapje, Bovenlijn, Bretels, Broertje, Brouwerij, Cederhout, Colloquium (1), Colloquium (10), Colloquium (11), Colloquium (12), Colloquium (2), Colloquium (3), Colloquium (4), Colloquium (5), Colloquium (6), Colloquium (7), Colloquium (8), Colloquium (9), Converseren (1), Converseren (2), Dilemma, Dromenvanger, Excuus, Gember, Getuige, Glijbaanvoorglijder, Gordijnstof (1/5), Gordijnstof (2/5), Gordijnstof (3/5), Gordijnstof (4/5), Gordijnstof (5/5), Groei, Handlezing, Herinneringsdictator, Hond, Huig, Huismus, Jachtgebied (1), Jachtgebied (2), Jachtgebied (3), Jachtgebied (4), Jachtgebied (5), Kieuwen, Krantendakje, Leesbevestiging, Lifter, Minkukel, Moeder (1/3), Moeder (2/3), Moeder (3/3), Motel (1/2), Motel (2/2), Nieuwjaar, Ooggetuigenverslag, Pacman, Pisa, Plantenkoningin (1/3), Plantenkoningin (2/3), Plantenkoningin (3/3), Proefpersoon, Rattenvlieger (1/3), Rattenvlieger (2/3), Rechtszaak, Rotzooi, Rozijn, Ruimtereis, Steenvrucht (1/2), Steenvrucht (2/2), Straatjutter ( 1 (5/6) ), Straatjutter ( 1 (6/6)), Straatjutter (1 (1/6) ), Straatjutter (1 (2/6) ), Straatjutter (1 (3/6) ), Straatjutter (1 (4/6) ), Straatjutter (2), Straatjutter (3), Straatjutter (3) update 1, Straatjutter (3) update 2, Straatjutter (3) update 3, Suikerspin, Tasman, Tranentrekker, Triangel, Vis, Voorhoofdcirkels, Voorportaal, Voorzetseltheorie, Vrolijk, Walvisparochie (1), Walvisparochie (2), Walvisparochie (3), Walvisparochie (4), Walvisparochie (5), Walvisparochie (6), Wasbeer, Wintertenen, Woekering, Woestijnkoorts, Zaterdag, Zeemacht, Zegeningen, Zoon,

Wat lees ik?

de krant, Elvis Peeters, Niccolò Ammaniti, Arnon Grunberg en medische boeken

Wat luister ik?

Damien Rice, Angus and Julia Stone, Jake Bugg, Mogwai en Bach (bij voorkeur de cello suites)

Wat kijk ik?

NPO documentaires, arthouse films

Quote

It's raining cats and dogs and I have a rabbit.