Nieuwste onderwerp

Rechtszaak

Het proces dat u dat aanspant gaat over een voorval dat twee maanden geleden plaatsvond. Is dit correct, meneer Baum?

Ja, dat is correct. 

De Nederlandse spellingsregels werden foutief gebruikt. Als gevolg daarvan ondervindt u tot op heden psychisch leed. 

Dat klopt. 

Mevrouw Solt, u bent hier omdat meneer Baum, tevens uw meester van groep zeven, u van het zojuist benoemde beschuldigd. U bent hiervan op de hoogte? 

Ja.

Goed. Voor alle partijen nog een korte schets van wat er twee maanden geleden op school tussen meneer Baum en mevrouw Solt plaatsvond. Daarna mag u beiden, indien gewenst, reageren.
Zoals gebruikelijk wijdde meneer Baum het ochtenddagdeel aan taal. Die dinsdagochtend ging de stof die meneer Baum met zijn leerlingen, waarvan mevrouw Solt er één van is, behandelde, over het lijdend voorwerp. De les verliep zonder moeilijkheden. Meneer Baum vertelt dat de problemen begonnen bij aanvang van de korte pauze. Mevrouw Solt wilde buiten gaan spelen op blote voeten. Meneer Baum geeft aan meerdere malen tegen mevrouw Solt te hebben gezegd schoenen aan te trekken. Hij benoemt dat hij erg bang was dat mevrouw Solt zich zou verwonden. Mevrouw Solt gaf hieraan geen gehoor en negeerde wat haar meester, meneer Baum, tegen haar zei. Meneer Baum verbood mevrouw Solt de pauze buiten door te brengen. Hierop reageerde mevrouw Solt door te zeggen dat ze geen meewerkend voorwerp is en spendeerde vervolgens de gehele pauze buiten op blote voeten. Meneer Baum geeft aan na dit voorval met psychische problemen te kampen. Zou u dit zelf willen toelichten, meneer Baum?

Ik wil het wel proberen. Sinds het voorval zit ik thuis vanwege ziekte. Mentaal lukt het mij niet meer om voor de klas te staan. Er spelen stressgerelateerde klachten op en ik krijg paniekaanvallen bij het idee weer les te moeten geven.  

U verklaarde dat het uw eigenwaarde als meester heeft beschadigd, kunt u dit wat nader toelichten? 

Ik vind het erg moeilijk hierover te spreken. 

Daarvoor hebben wij uiteraard begrip voor, meneer Baum. 

Ik vind mezelf niet meer bekwaam om het beroep als meester uit te voeren. Doordat Guusje- ik bedoel mevrouw Solt, excuus, al eerder behandelde stof foutief toepaste, voel ik me een gefaald mens. 

Mevrouw Solt, wilt u ondertussen reageren op het reeds besprokene?  

Niet echt.
Wacht, wel! Ik heb niet de hele tijd op blote voeten gelopen. De helft van de pauze had ik sokken aan. 

Dat is genoteerd, mevrouw Solt.

Kunt u zich vinden in de beschrijving van meneer Baum over die ochtend? 

Jawel. 

U lijkt niet geheel overtuigd?  

Die les behandelden we veel meer dan alleen het lijdend voorwerp. 

We zullen dat aanpassen. Was u zich bewust van het foutief gebruiken van het meewerkend voorwerp? 

Ja. Taal is mijn beste vak. 

Wat was de reden dat u het zei, mevrouw Solt? 

Gewoon. Ik vond het grappig. 

Was u zich bewust van wat het teweeg zou kunnen brengen bij een meester, bij meneer Baum? 

Nee. Ik weet niet zo goed wat meesters grappig vinden. 

Er lijkt vooral sprake te zijn geweest van een onbedoeld doch pijnlijk voorval tussen u beiden. Meneer Baum, u krijgt een schadevergoeding toegekend op basis van psychisch leed en u zal begeleid worden in een persoonlijk opgesteld re-integratietraject.
U, mevrouw Solt, wordt verplicht deel te nemen aan een cursus verbaal geweld voor kinderen. De cursus vindt wekelijks buiten schooltijd plaats en er wordt van u een actief deelnemende houding verwacht. Vroegtijdig stoppen is niet toegestaan.   

« terug naar blog

Reageer

Mijn ABC

67, Asperges, Audiotranscriptie, Badparels, Bedankt, Bezuinigingen, Biljartworm, Boontje, Borrelhapje, Bovenlijn, Bretels, Broertje, Brouwerij, Cederhout, Colloquium (1), Colloquium (10), Colloquium (11), Colloquium (12), Colloquium (2), Colloquium (3), Colloquium (4), Colloquium (5), Colloquium (6), Colloquium (7), Colloquium (8), Colloquium (9), Converseren (1), Converseren (2), Dilemma, Excuus, Gember, Getuige, Glijbaanvoorglijder, Gordijnstof (1/5), Gordijnstof (2/5), Gordijnstof (3/5), Gordijnstof (4/5), Gordijnstof (5/5), Groei, Handlezing, Herinneringsdictator, Hond, Huig, Huismus, Jachtgebied (1), Jachtgebied (2), Jachtgebied (3), Jachtgebied (4), Jachtgebied (5), Kieuwen, Krantendakje, Leesbevestiging, Lifter, Minkukel, Moeder (1/3), Moeder (2/3), Moeder (3/3), Motel (1/2), Motel (2/2), Nieuwjaar, Ooggetuigenverslag, Pacman, Pisa, Plantenkoningin (1/3), Plantenkoningin (2/3), Plantenkoningin (3/3), Proefpersoon, Rattenvlieger (1/3), Rattenvlieger (2/3), Rattenvlieger (3/3), Rotzooi, Rozijn, Ruimtereis, Steenvrucht (1/2), Steenvrucht (2/2), Straatjutter ( 1 (5/6) ), Straatjutter ( 1 (6/6)), Straatjutter (1 (1/6) ), Straatjutter (1 (2/6) ), Straatjutter (1 (3/6) ), Straatjutter (1 (4/6) ), Straatjutter (2), Straatjutter (3), Straatjutter (3) update 1, Straatjutter (3) update 2, Straatjutter (3) update 3, Suikerspin, Tasman, Tranentrekker, Triangel, Vis, Voorhoofdcirkels, Voorportaal, Voorzetseltheorie, Vrolijk, Walvisparochie (1), Walvisparochie (2), Walvisparochie (3), Walvisparochie (4), Walvisparochie (5), Walvisparochie (6), Wasbeer, Wintertenen, Woekering, Woestijnkoorts, Zaterdag, Zeemacht, Zegeningen, Zoon,

Wat lees ik?

de krant, Elvis Peeters, Niccolò Ammaniti, Arnon Grunberg en medische boeken

Wat luister ik?

Damien Rice, Angus and Julia Stone, Jake Bugg, Mogwai en Bach (bij voorkeur de cello suites)

Wat kijk ik?

NPO documentaires, arthouse films

Quote

It's raining cats and dogs and I have a rabbit.